«Μαμά, φοβάμαι! Ένας δράκος κάτω απ’ το κρεβάτι μου!»
Ο φόβος είναι ένα δυσάρεστο, αλλά πολύ χρήσιμο συναίσθημα που έχουν αποκτήσει όλοι οι άνθρωποι από τη φύση τους. Είναι εκείνο το συναίσθημα που ενεργοποιεί το άτομο όταν παρουσιάζεται κάποιος επικείμενος κίνδυνος ή μια απειλή. Υπό αυτή την έννοια, είναι ένα συναίσθημα που μπορεί να λειτουργήσει προστατευτικά. Για παράδειγμα, το να φοβάται κάποιος ένα λιοντάρι μπορεί να τον κάνει, όταν το δει, να κρυφτεί ή να τρέξει μακριά του και να σωθεί.
περισσότερα...
Παρασκευή, 22 Μαΐου 2015
Αφήστε τα παιδιά να παίξουν! [Μέρος 2ο: Τι;]
Ακόμη και οι γονείς που γνωρίζουν και κατανοούν τη σημασία που έχει το παιχνίδι στην ανάπτυξη των παιδιών (βλέπε άρθρο «Αφήστε τα παιδιά να παίξουν! [Μέρος 1ο: Γιατί;]»), έρχονται συχνά αντιμέτωποι με το ερώτημα «Τι είδους παιχνίδια είναι καλό να παίζει το παιδί μου;». Ευτυχώς, υπάρχει μεγάλη ποικιλία παιχνιδιών, τα οποία μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη διαφορετικών δεξιοτήτων των παιδιών.
περισσότερα...
Δευτέρα, 4 Μαΐου 2015
Αφήστε τα παιδιά να παίξουν! [Μέρος 1ο: Γιατί;]
Η αυξανόμενη έμφαση στην ακαδημαϊκή πρόοδο έχει οδηγήσει γονείς και εκπαιδευτικούς να παραβλέπουν συχνά τη σημασία του παιχνιδιού στη ζωή και στην ανάπτυξη των παιδιών. Συχνά πλέον το παιχνίδι θεωρείται «χάσιμο χρόνου» και φαίνεται πως έχει μειωθεί σημαντικά ο χρόνος που αφιερώνουν σήμερα τα παιδιά παίζοντας, ακόμη και στην προσχολική ηλικία.
περισσότερα...
Κυριακή, 19 Απριλίου 2015
Ο κόσμος των συναισθημάτων
Από την ηλικία των 2 ετών, τα παιδιά αρχίζουν να ανακαλύπτουν όλο και πιο περίπλοκες πτυχές του κόσμου των συναισθημάτων. Αναγνωρίζουν πλέον με μεγαλύτερη ευκολία τα βασικά ή πρωτογενή συναισθήματα (χαρά, λύπη, φόβο, θυμό) και ανάμεσα στο 2ο και 3ο έτος αρχίζουν να χρησιμοποιούν τις λέξεις «χαρούμενος, -η», λυπημένος, -η», «θυμωμένος, -η» και «φοβισμένος, -η». Σταδιακά, αρχίζουν να κατανοούν και τα δευτερογενή ή κοινωνικά συναισθήματα (π.χ. ντροπή, ζήλια, αγάπη, περηφάνια, ενοχή), καθώς παράλληλα αναπτύσσεται και η ικανότητα για αυτο-αξιολόγηση με βάση κάποια κοινωνικά κριτήρια (π.χ. κατανοεί ένα παιδί ότι το να σπάσει ένα βάζο δεν είναι αποδεκτό).
περισσότερα...
Παρασκευή, 27 Μαρτίου 2015
«Κοιμήσου αγγελούδι μου…»: Ο ύπνος στην προσχολική ηλικία
Στις σύγχρονες κοινωνίες, τα παιδιά ήδη από την προσχολική ηλικία απασχολούνται με πολλές δραστηριότητες καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και οι γονείς δίνουν συχνά μικρότερη έμφαση στην ποσότητα του ύπνου των νεαρών παιδιών τους. Φαίνεται πως πλέον τα παιδιά νηπιακής ηλικίας κοιμούνται κατά μέσο όρο 30 λεπτά λιγότερο σε σχέση με πριν 30 χρόνια, ενώ τα παιδιά σχολικής ηλικίας 1 ώρα λιγότερο από ό,τι παλαιότερα.
περισσότερα...
Δευτέρα, 2 Μαρτίου 2015
Αναπτύσσεται φυσιολογικά το παιδί μου;
Κατά τη νηπιακή ή προσχολική ηλικία (2-5 ετών), τα παιδιά διέρχονται από μια ραγδαία αναπτυξιακή περίοδο που συνδέει τη βρεφική ηλικία με την επερχόμενη μέση παιδική ηλικία. Οι γονείς που έχουν παιδιά σε αυτή την ηλικία, συχνά ανησυχούν για το αν η ανάπτυξή τους είναι φυσιολογική, αν μεγαλώνουν όπως οι συνομήλικοί τους, καθώς και για το αν χρειάζεται να προβληματιστούν για τη διαφοροποιημένη ανάπτυξη που πιθανόν να εμφανίζουν σε κάποιους τομείς (π.χ. «Παρόλο που σωματικά το παιδί μου είναι ανεπτυγμένο, δυσκολεύεται να παίξει παιχνίδια που χρειάζονται λεπτές κινήσεις, όπως παζλ»).
περισσότερα...
Τρίτη, 17 Φεβρουαρίου 2015