«Δεν πάω πουθενά χωρίς το αγαπημένο μου αρκουδάκι!»
Τα περισσότερα παιδιά, ήδη από τη βρεφική ηλικία, αρχίζουν να συνδέονται με ένα αντικείμενο που το ζητούν συχνά για συντροφιά ή όταν πηγαίνουν για ύπνο. Συνήθως πρόκειται για ένα λούτρινο παιχνίδι («αρκουδάκι») ή κάποιο ρούχο ή άλλο ύφασμα, όπως κουβέρτα ή μαξιλάρι. Μάλιστα, πολλές φορές παρατηρείται ότι τα μικρά παιδιά δημιουργούν τόσο ισχυρό δεσμό με αυτά τα αντικείμενα, που δεν μπορούν να ηρεμήσουν αν δεν τα έχουν μαζί τους. Δεν είναι, λοιπόν, σπάνιο φαινόμενο αν δείτε το μικρό σας παιδί να αντιδρά κάπως έτσι: https://www.youtube.com/watch?v=B8r330jHIuk
περισσότερα...
Δευτέρα, 18 Ιανουαρίου 2016
Πρέπει να αφήνουμε τα παιδιά να πιστεύουν στον Αϊ-Βασίλη;
Την περίοδο που πλησιάζουν οι γιορτές των Χριστουγέννων, αρκετοί γονείς αναρωτιούνται αν θα έπρεπε να μιλούν στα παιδιά τους για το έθιμο του Αϊ-Βασίλη και να τα αφήνουν να πιστεύουν σ’ αυτόν, ενώ τα δώρα ουσιαστικά τα φέρνουν οι ίδιοι. Κι αν αποφασίσουν να συμπεριλάβουν τον Αϊ-Βασίλη στις γιορτές, μήπως τελικά απλώς λένε ψέματα στα παιδιά τους; Τι θα γίνει όταν το παιδί μάθει την αλήθεια για τον Αϊ Βασίλη; Κι αν με αυτό το έθιμο προωθείται ο καταναλωτισμός; Μέχρι ποια ηλικία είναι λογικό να πιστεύει ένα παιδί στον Αϊ-Βασίλη;
περισσότερα...
Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 2015
Πώς αναπτύσσεται η επιθετικότητα στα παιδιά;
Αρκετές φορές στο νηπιαγωγείο, γονείς και εκπαιδευτικοί θορυβούνται από εκδηλώσεις επιθετικότητας που παρουσιάζουν τα παιδιά. Τότε, αρχίζουν να διερωτώνται σε ποιες περιπτώσεις είναι αναμενόμενη η επιθετική συμπεριφορά, πότε ξεπερνάει τα όρια, πώς και γιατί εμφανίζεται.
περισσότερα...
Πέμπτη, 3 Δεκεμβρίου 2015
Και τα παιδιά αγχώνονται! Πώς να τα βοηθήσετε.
Τι είναι το άγχος;
Το άγχος είναι ένα αίσθημα έντασης, φόβου και ανησυχίας. Πρόκειται για μια γνωστική διεργασία, όπου το άτομο κάνει επαναλαμβανόμενες σκέψεις σχετικά με μια κατάσταση, την οποία βιώνει ως απειλητική ή επικίνδυνη.
περισσότερα...
Δευτέρα, 2 Νοεμβρίου 2015
Γιατί να αναπτύξετε σχέσεις συνεργασίας με το σχολείο του παιδιού σας
Παλαιότερα, επικρατούσε η αντίληψη ότι η οικογένεια είναι υπεύθυνη για την διαπαιδαγώγηση των παιδιών στον κοινωνικό και ηθικό τομέα, ενώ το σχολείο υπεύθυνο για την παροχή ακαδημαϊκών εφοδίων. Μάλιστα, η συμμετοχή των γονέων στην εκπαιδευτική διαδικασία ή στο σχολικό πλαίσιο θεωρούταν ως διεισδυτική στη δουλειά των εκπαιδευτικών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα πολλές φορές να υπάρχει ακόμη και μια αντιπαλότητα μεταξύ της οικογένειας και του σχολείου, ειδικά σε περιπτώσεις όπου κάποιο παιδί αντιμετώπιζε δυσκολίες στο μαθησιακό ή συμπεριφορικό τομέα. Τότε, η κάθε πλευρά κατηγορούσε την άλλη για όποιο πρόβλημα εμφανιζόταν και αυτό είχε δυσάρεστες συνέπειες για την ανάπτυξη των παιδιών, τα οποία βρίσκονταν διχασμένα ανάμεσα στα δύο σημαντικότερα συστήματα της καθημερινότητάς τους.
περισσότερα...
Κυριακή, 18 Οκτωβρίου 2015
Τι κάνει τα παιδιά ευτυχισμένα;
Ανάμεσα στις βασικές προτεραιότητες των σύγχρονων γονέων συγκαταλέγεται αναμφισβήτητα το να είναι το παιδί τους ευτυχισμένο. Μάλιστα, για να πετύχουν αυτό το στόχο, πολλές φορές μπορούν να κάνουν σημαντικές θυσίες και προσπάθειες. Για παράδειγμα, μπορεί μια μητέρα να στερηθεί κάτι που επιθυμεί η ίδια, ώστε να εξοικονομήσει χρήματα και να αγοράσει το καλύτερο φόρεμα για τα γενέθλια της κόρης της. Ή ένας πατέρας μπορεί να διανύει χιλιόμετρα κάθε μέρα για να πάει το παιδί του στο καλύτερο ωδείο της πόλης.
περισσότερα...
Πέμπτη, 24 Σεπτεμβρίου 2015
Η διαχείριση του θυμού στην προσχολική ηλικία
Ο θυμός είναι ένα από τα πρωτογενή συναισθήματα που βιώνουν οι άνθρωποι ήδη από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, ακόμη και από τη βρεφική ηλικία. Πρόκειται, επομένως, για μια φυσιολογική κατάσταση που μπορεί να βιώσει ένα παιδί και δεν είναι απαραίτητα συνδεδεμένη με την επιθετική ή αντιδραστική συμπεριφορά. Είναι σημαντικό, επομένως, να λαμβάνουμε υπόψη μας ότι ο θυμός είναι απλώς ένα δυσάρεστο και όχι ένα κακό ή αρνητικό συναίσθημα.
περισσότερα...
Πέμπτη, 30 Ιουλίου 2015
Μπορεί ένα νήπιο να λέει ψέματα;
Ένα θέμα σχετικό με τη γνωστική και ηθική ανάπτυξη των παιδιών είναι το κατά πόσο τα παιδιά λένε ψέματα και σε ποια ηλικία έχουν την ικανότητα αυτή. Μπορεί, για παράδειγμα, ένα παιδί προσχολικής ηλικίας να λέει ψέματα; Μπορούμε να εμπιστευόμαστε τα λεγόμενα ενός παιδιού από τόσο μικρή ηλικία; Πώς μπορούμε να ξέρουμε αν λέει αλήθεια;
περισσότερα...
Κυριακή, 19 Ιουλίου 2015
«Τα παιδιά μου τσακώνονται συνέχεια … τι να κάνω;»
Η πλειοψηφία των παιδιών έχουν έναν/μία αδερφό/αδερφή. Η σχέση που αναπτύσσουν τα παιδιά με τα αδέρφια τους είναι ιδιαίτερη και σημαντική, ήδη από μικρή ηλικία. Στην πρώτη παιδική ηλικία, φαίνεται πως η σχέση ανάμεσα στα αδέρφια χαρακτηρίζεται από τα εξής: 1. συναισθηματική φόρτιση στις αλληλεπιδράσεις τους, 2. εγγύτητα και οικειότητα, 3. σημαντικές ατομικές διαφορές και 4. δύναμη και έλεγχο, ανάλογα με την ηλικιακή διαφορά τους. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά θέτουν ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο τα παιδιά μαθαίνουν το ένα από το άλλο και προετοιμάζονται για τα ευρύτερα κοινωνικά πλαίσια στα οποία πρόκειται να συμμετάσχουν.
περισσότερα...
Δευτέρα, 6 Ιουλίου 2015
Ντροπαλότητα και κοινωνικές σχέσεις στο νηπιαγωγείο
Αρκετά παιδιά, ήδη από την προσχολική ηλικία, δείχνουν ντροπαλότητα σε κοινωνικές περιστάσεις, τόσο με ενήλικες όσο και με συνομηλίκους. Η ντροπαλότητα παρουσιάζεται ως ανησυχία και άγχος σε νέες κοινωνικές συνθήκες ή όταν το άτομο νιώθει ότι θα αξιολογηθεί από τους άλλους. Ειδικά στα νεαρότερα παιδιά, μπορεί να εμφανίζεται ως νευρικότητα ή φόβος όταν το παιδί γνωρίζει καινούριους ανθρώπους ή καταστάσεις. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, η ντροπαλότητα παίρνει τη μορφή συνεσταλμένης συμπεριφοράς, π.χ. το παιδί κάθεται μόνο του ή παρατηρεί τους άλλους να παίζουν, χωρίς να τους πλησιάζει.
περισσότερα...
Δευτέρα, 15 Ιουνίου 2015